07 September 2012

Profesionalism selalu kalah dengan emosi

Professionalism is defined as the strict adherence to courtesy, honesty and responsibility when dealing with individuals or companies. Give a thunderous applause to Wikipedia for the meaning of professionalism! *plap10000X*

Digest enough? Sekarang aku pulak nak buka kamus.sdn.bhd.. Profesionalism mudahnya aku tafsir dengan: "Skema yang menyenangkan hati semua pihak".. Got it? Profesionalisme tak digunapakai oleh orang-orang pejabat jer, but should be practice individually in any environment/event.. Dengan mak-ayah, adik-beradik, kengkawan, lecturer.. Semua kena profesional..  

Tak mudah nak jadi profesional dalam semua keadaan lagi lagi bila kepentingan kita ada kat situ, kan? Tapi any -ve impact on how we behave/speak dapat elak bila kita dapat kawal emosi, marah, dendam kesumat, ko BN-aku PAS, blablabla.. 

Kita takkan sedar kita ni menyusahkan orang lain sampai lah waktu Allah kasik kita rasa apa yang 'mangsa kita' rasa.. Waktu tu semua wajah-wajah suci orang yang tak bersalah konfem muncul bertubi-tubi.. 


"Ya Allah... ini semua salah aku! argh! kalaulah aku bersabar~"

Time ni takde dah kalau-kalau kau.. Menyesal tak berguna bila nasik dah jadi tahik tahu..? 

Even dapat 'kenakan' someone dengan pangkat/duit (dunia akhir zaman-style), percayalah.. Hati takkan pernah tenang.. Sabarlah.. Facing with annoying person memang susah.. Apa dia cakap senyum, tenang, biar dia nyah dulu.. Then proceed dengan AMANAH yang kita pikul.. 

Ini pasal kengkawan dah hilang kemana otak degreenya.. Belajar tinggi-tinggi bongoknya kalah budak darjah 1.. Belum cakap pasal masalah negara lagik.. Haih..

" Sesungguhnya Kami telah mengemukakan AMANAT kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan pikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh "
Surah Al-Azhab-ayat 72





# Tepuk dada, tanya iman. Adakah kita termasuk dalam golongan orang-orang zalim lagi bodoh?

# Its true. Experience is the best teacher ever.

Tiada ulasan: