05 September 2012

DayangDeno & Ayu - antara nikmat & ujian

Blogwalking sesi malam ni terhenti kat belog Dayang Deno.. Berapa titis air mata yang jatuh Ayu tak sempat nak kira for reading her stories.. apekebenda SLE? Korang baca kat SINI.. Ayu gerenti korang akan tersangkut berjam-jam baca each word yang ada kat belog Deno..

tak ada gambar Deno yang tak senyum :') Keep strong, dear!

Ayu taknak citer lebih pasal SLE sebab Deno dah cite baaaaaanyak pasal SLE + cerita 'kenangan-kenangan' Deno dengan SLE (tengok sidebar belog Deno, okey!) tinggal tunggu korang je nak gi terjah belog dia..

Fokus Ayu untuk entry ni, sedar tak sedar majority penyakit still tak tahu punca & still tak jumpa ubat/penawar berkaitan dengan immune.. Banyak sebenarnya penyakit yang timbul dari autoimmune and one of it is Vitiligo..

And i'm Vitiligo'ian'.. (eh, ada ke word macam nih? kihkihkih)
Tapi SLE lagi 'jahat' bak kata Deno kalau nak compare Vitiligo which just attack on skin w/o any pain - just depigmentation..

 With paen at HKL once upon a time.. Aku pun mampu tersenyum macam Deno :)

Autoimmune dalam bahasa mudahnya: Sistem pertahanan badan yang sepatutnya keep your body healthy dah 'gila' lalu menyerang  tisu-tisu sendiri/apa saja dalam badan yang disalaherti as 'musuh'! scary kan?

Puncanya still tak diketahui tapi kemungkinan besar disebabkan oleh gabungan faktor keturunan, alam sekitar, hormon dan Ayu rasa 1 lagi faktor yang paling besar - makanan & pemakanan..
erkh! terasa macam doktor pulak Ayu sekarang ni..

seriously! Tak ada siapa akan jangka siapa yang akan kena, bila, kat mana.. Contoh terdekat, family Ayu tak ada history Vitiligo tup-tup dalam tak sedar yang sebelum ni Ayu sangka cuma parut luka. At last 2010 baru Vitiligo ni 'mengganas'.. See! Unpredictable!

Sihat dan sakit kedua-duanya ujian dari Allah s.w.t..
Orang sakit akan sedar bila nikmat sihat diuji.. Suka untuk aku ingatkan sakit jugak adalah penghapus dosa:

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari dan Muslim)

Nikmat sihat diuji bila mana dalam tak sedar kita lalai mengingatiNYA tambah pulak lagi kita buat apa yang DIA larang walhal kita dikurniakan kesihatan yang perfect! Sama-sama kita muhasabah diri ye..



Last but not least (ayat femes bila karang essay dulu-dulu), kita sebagai hamba harus bersabar & redha dengan setiap ketentuan.. Ayu tak cakap sabar & redha tu senang sebab Ayu pun kadang-kala 'jatuh' dengan perasaan & emosi sendiri dengan Vitiligo ni.. pengubatnya, ayat-ayat cinta :')

" Tiada satu bencana pun yang menimpa bumi dan dirimu melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri"

Surah Al-Hadid: ayat 22-23

10 ulasan:

FaraSyeera berkata...

tekejut aku tetiba muncul muka aku. stay strong dear! insyaAllah ada jalannya. -Maher Zain. (:

seraz angah berkata...

SLE...
Already know about that..^^
be strong...
ALLAH nk uji kite...

Aku pengembara berkata...

Jangan sesekali putus harap pada yg maha esa..

sedap kata2 nie.. :)

Lya berkata...

be strong dear :')

Siti Nuur Hidayu berkata...

@aniqbukhary & @lya: yup ^^

Siti Nuur Hidayu berkata...

@FaraSyeerakehkehkeh.. tanda penghargaan sbb sudi teman aku g HKL dulu..

yup, insyaAllah.. thanx a lot sahabat :')

Dayang Deno berkata...

hai dear... thanks for posting about me... :') insyaallah sama2 kita melawan penyakit kita... insyaallah amin :)

..:Gadis::.. berkata...

Assalamualikum dear... Me to VITILIGOian heheeh :) insyaallah sesama kita lawan penyakit kita ade ne :)

Siti Nuur Hidayu berkata...

@deno yup.. sama2^^

Siti Nuur Hidayu berkata...

@..:Gadis::.. waalaikumussalam, gadis ^^

yup! jangan pernah putus asa.. sama-sama kita ikhtiar & doa ^^