01 Disember 2011

mari mengenal KUDA!

okey, dah cukup-cukup dengan contest... bila ada mood join contest, nah! jadi camnilah.. berderet suma entri contest jer... yang tukang menge-tag dah tentulah si rajen cik lynn kita nih... naseb jugak ada orang yang rajin menge-tag macam dia, tapi tak semua contest aku boleh join sebab majority hadiah contest shawl.. kuang kuang kuang.. aku tak pandai pakai shawl. sekian..

pergh... tajuk tak leh blah, macam orientasi plak...
tapi jangan risau, aku cuma nak bagi info general jer nih... ilmu nih! ilmu! jarang orang nak bagi ilmu macam nih! ececeh....


aku bagi terminology untuk kuda sebab lepas nih ada banyak aku nak bagitau pasal kuda.. so, nanti aku bila aku cakap stallion, korang tak lah terpinga-pinga kan?
ada yang kurang pasti lagi ker terminology tu macam mana?

contoh la korang time baby2 dulu parents bagi gelaran 'baby', dah masuk sekolah parents tukar pulak panggil 'abang' or 'kakak'.. macam tu jugak lah dengan kuda... bukan kuda jer, haiwan-haiwan lain pun ada jugak terminology diorang sendiri.. ah! ketepikan pasal haiwan lain! entri ni pasal kuda jer
Stallion: mature male horse
Mare: mature female horse
Foal: newborn horse
Colt: young male horse
Filly: young female horse
Gelding: castrated male horse
dah jelas kan gelaran-gelaran special untuk kuda? ada yang tak jelas?
oh! Gelding ea?? ceh, macam tau-tau jer kan korang nak tanya pasal castrated male horse nih.... bahasa mudahnya tel*r kuda jantan kita buang! yer, kita buang atau dalam bahasanya, kita 'kasi' kuda jantan tuh...

kenapa kena buang tel*rnya? 
to be continue......^^

4 ulasan:

Unknown berkata...

eh kuda bukan beranak ke? bila lak kuda bertelur. kalau ayam ye lah bertelur..

heran laaaaaaa

iyou berkata...

kuda betina jer beranak... kuda jantan bertelor, bang.. hak hak hak

::CIK LYNN:: berkata...

haha..psni cnfrm aku xpert gk sal kuda...=p

::CIK LYNN:: berkata...

weh...aku pn xpndai pkai shawl...tgk profle pic fb aku...selebet ja pkai...huhu