04 September 2014

THIS ARTICLE YOU MUST READ! - 7 things do not do after meal - Broscience

Assalamualaikum wbt,

Huarghhhhhhhhhhhhh.. gua kembali lagi dengan artikel nonsense gua. hahaha.. ari ni ada cikit rajin mau update entry (jgn tanye nape ayat gua macam bangla.. koz gua baru je balik kije nieh.)

nahh,, berdasarkan tajuk entry gua ari ni,, TUJUH PERKARE YANG KITE JANGAN BUAT SELEPAS MENTEKEDARAH

1. Jangan merokok- hahaha,, as we know, merokok membahayakan kesihatan. benda ni dah terlalu umum, so malas gua nak criter panjang al lebar,. stay fit, stay healthy guys

2. jangan makan buah selepas makan- okeh, uols pon da bace entry gua seblom ni, pasal makan buah sebelum makan nasik rite? amalan Rasulullah tuuu.. so amalkan lah ia insyaAllah tubuh sihat badan cergas

3. Jangan minum teh semasa makan- Okeh, ni pembelajaran agak baru untuk gua dan kawan2 readers skalian. mengape perlu dielakkan? bkoz daun teh mengandungi asid yang tinggi. asid ini akan mengakibatkan protein dalam makanan yang kita consume everyday menjadi keras dan sukar untuk di hadam. nah, jadi macam mane nak minum teh lpas nie??? hahha, relax, minumlah sekurang kurangnya satu jam selepas makan. ini kerana untuk memberi ruang kepada protein itu di cernakan

4. Jangan longgarkan tali pinggang anda!- hahhaha.. agak kelakar, tapi inilah hakikat. mengape pulak makan kne mengene dengan tali pinggang?? Ia nya habit yang buruk bukan kerana ia menyebabkan usus terbelit atau sumbat (seperti yang selalu orang2 dulu kata) tapi ia sebagai indicator yang menunjukkan kita dah over eat!!! Jadi makanlah berpada pada.. back to basic, berhenti sebelum kenyang..

5. Jangan Mandi selepas makan!- Mandi selepas makan akan meningkatkan aliran darah ke tangan, kaki dan badan. Oleh itu, jumlah darah di keliling perut akan berkurang yang mana akan melemahkan sistem penghadaman kita.

6. Jangan berjalan directly selepas mentekedarah!- Berjalan selepas makan bukanlah kardio yang bijak untuk anda lakukan. Diz will lead to indigestion inside our stomach. In case kalo uols da menggeletek sangat nak wat kardio, berjalan lah at least sejam setengah selepas makan, ok?

7. Jangan tidor lepas makan!- Hahaha yang last ni gua malas nak ulas pulas panjang panjang. Lu pikirla sendiri. hahaha.. Bkoz makanan memerlukan at least 4 jam untuk complete digest dalam perut. Jika kita tidur ketika ia belum sempat di hadam, di khuatiri akan menyebabkan jangkitan di intestine (intestine kotor juga punca kentut bau lubang jamban kayyy..) dan gastric.

Datz all folks. stay fit stay strong guys.

Create that stronger version of you!




Tiada ulasan: