22 April 2010

kesah SBPI

hari ni buat keja gila sket semata-mata utk discussion ACT2111pukul 3.47am baru nak merempeit balek KOSASS dr K16
sebek la time nak kuaq pagaq K16 xkena tahan dek mak guard.. kena tuleh nama ja
dan sebek jugak la aku x sorang2
skang pukol 4.21am aku dok melapok kt bilik ex-rumate, FIDA
dah janji ngn dia nk tidoq kt bilik dia malam ni
lgpun mmg rindu si0t kt dia...!!!

okeys, lets back to da main topic here
seperti yang tertera kat ateih nun
kt sini nak explen sket kat suma2 yang tgh baca blog aku ni
sbb td time discussion terkuaq topik sat
x taw cmna berlaku kekeliruan pasai SBPI ni

SBPI stands 4 ''Sekolah Berasrama Penuh Integrasi''
secara amnya, SBPI pny student 100% bumiputra

tingkatan 1, 2, 3 wajib amek 9 subjek:
-Bahasa Melayu
-Bahasa Inggeris
-Pendidikan Islam
-Bahasa Arab
-Matematik
-Sains
-Sejarah
-Geografi
-Kemahiran Hidup
subjek tambahan: Bahasa asing (Jepun, Mandarin, Perancis)

tingkatan 4&5 ada 3 pilihan aliran. bezanya subjek2 yg kena amek la:
1. SAINS TULEN
-Bahasa Melayu
-Bahasa Inggeris
-Pendidikan Islam
-Sejarah
-Matematik tambahan
-Matematik Moden
-Biologi
-Kimia
-Fizik
-English Science&Technology *skang ni da boley pilih nk amek ka x maw EST ni*

2. SAINS TULEN AGAMA
-Bahasa Melayu
-Bahasa Inggeris
-Bahasa Arab Tinggi
-Pendidikan AlQuran&AsSunnah
-Pendidikan Syariah Islamiah
-Sejarah
-Matematik tambahan
-Matematik Moden
-Biologi
-Kimia
-Fizik
-English Science&Technology

3. SAINS TEKNIKAL
-Bahasa Melayu
-Bahasa Inggeris
-Pendidikan Islam
-Sejarah
-Matematik tambahan
-Matematik Moden
-Lukisan Kejuruteraan
-Teknologi Kejuruteraan
-Kimia
-Fizik
-English Science&Technology

emmm apa yg terbelit pasai SBPI
setakat nih tinga aku dengaq orang dok cakap SBPI tu sekolah agama 
sebenaqnya x salah nak cakap camtuh
aku bangga sbb 5 tahun jatuh bangkit aku kt SBPI jugak
 tapi kecik hati wo bila dengaq:
''tolong la.. dari SBPI? skola yg penuh dgn budak2 tudung labuh+berkopiah 24 jam tu?'' cakap smbil herot berot mulo
walaupun aku x pakai tudung labuh tapi awat ada orang cakap camni ha?
sakit mata ka tengok org pakai tudung labuh+kopiah???
aku paling pantang bila ada yang pandang kolot dekat sekolah agama
awat ha???
orang yang dari sekolah agama x boleh maju ka???
 lagi satu hal
PLISSS! bila cakap pasai sekolah jangan kait dengan isu politik
tak matang langsung!
seryes tak matang

sekadar renungan:
kalau kita kejaq DUNIA, maka DUNIA ja la yang kita dapat
tapi kalau kita kejaq AKHIRAT, AKHIRAT kita dapat, DUNIA akan ikut skali dapat. insyaAllah

1 ulasan:

::CIK LYNN:: berkata...

p cabai mlut org yg ckp 2..hehe