02 Ogos 2010

PROJEK: anak2 da sampai

28 Julai ritu 'anak2' aku da sampai..
ikan tilapia neh amek masa lebih kurang 6 bulan nak membesaq..
so, anak2 yang sampai nih kira besaq dah la..
lusanya pulak kami dah mula semai 1++ benih rock melon..
ni dia 750ekor anak ikan tilapia
emm, kalau dulu aku slalu dengaq ikan baru sampai tak boleh pindah terus keluar dari plastik/bekas sebab ikan tuh duk pening2 lagi.. maklumla, baru lepas travel jauh.. hahaha..
tapi yang sebetulnya, plastik yang ada anak ikan tadi kena rendam sat sebelum kuakan anak ikan..
lepas suhu air dalam plastik+kolam sama(agak2+rasa2), baru la leh lepas anak ikan. tu pun bukan tuang terus, kita bukak laluan ja.. biaq ikan tuh berenang sendiri keluar dari plastik..
maknanya ikan tuh sendiri akan sesuaikan diri dia dengan suhu air baru dengan suhu air sebelom nih..
macam kita gak la, jap panas, jap sejuk.. mesti naek demam kan..
tengok, depa keluaq sendiri
see, bermulalah keja2 kuli kat ladang 1 sem ni..
haih, sem ni memang full r..
tapi xpa, abah cakap ni suma cabaran.. t dah keja lagi sibuk..
jadual untuk group x siap lagik.. so macam kalut siket la suma nak wat..
alhamdulillah dapat ahli2 group yg mmg spoting abes!

sapa yang rasa tingin nak wat keja2 tani neh,
insyaAllah aku akan update blog aku nih slalu dengan tips2+pengalaman yang aku dapat
doa2 la projek aku nih dapat untung!

2 ulasan:

Sir Marcello berkata...

oh kamu punya kolam sendiri? hebat...
6 bulan? lama gak nak tunggu...huhuhu

iyou90 berkata...

nih bukan kolam sendiri.. ni projek semester.. kolam UPM kasi pinjam.. hehe..
yang 6 bulan tuh kalau bela anak ikan yg kecil lagi dari yg dlm pic atas nih..
try check previous post bout dis project, last july..