22 Februari 2013

Hari-hari menyusukan anak lembu

Hari kedua aku kat dalam banggelo yang sangaaat selesa kat hutan Panti, Johor. Senang je bangun. Awal gile kot. Biasanya macam tu la aku kalau kat tempat baru. Waktu subuh pun tak sempat masuk aku dah tercelik. Aku bet tak payah tunggu lelama. Lepas 3 hari kompem tebiat susah bangun tidoq melekat balik.

Penentuan kerja.
Lepas meeting dengan mr.loi, kitorang dipecahkan ikut unit masing-masing. So nanti tiap-tiap bulan kitorang rotate unit la. Kerja aku kena settlekan unit paling diminati ramai yakni menjaga kebajikan baby yang baru lahir sampai lah dia cerai susu dan membesar jadi lembu dara (heifer). So dari bab makan, minum, kesihatan suma lah kena jaga. Paling berat sebenarnya mr.loi tugaskan kitorang untuk study diorang punya mix ration & mix milk samada kena alter atau memang the best sebab diorang pakai guna resepi tersendiri. Kenapa paling berat? Yo lah, sumo bondo den keno recall. Cuti lama-lama otak berkarat.


Overall hari kedua, aku and the gang stil bersenang lenang. Naik hilux pusing ladang, tengok overall progress pastu ada la ice breaking dengan vet dari Thai. Comel je orangnya. Tapi sampai sekarang aku tak mampu nak snap pic dia. Firstime dengar vet Thai ni cakap memang aku tak paham apekebenda pun. Lidah Thai keraih piang orang utagha cakap. Workers kat sini 99.9% Indon. Ada sorang je Melayu, Hairul. Sekali pandang macam sombong je.

Haih, anak muda Malaysia. 
Korang tau tak seronok sebenarnya kerja dalam bidang pertanian ni tambah-tambah bahagian ternakan sebab korang handle haiwan. Jangan ingat pertanian kerja untuk orang tua, sebenarnya pertanian kerja untuk orang muda yang ada kudrat tulang 4 kerat yang kuat. 

Jangan marah bila warga asing menyemak kat negara kita sendiri sebab diorang memang rajin bekerja. Tak banyak songeh bila bagi kerja. Sanggup kerja sampai malam, macam doktor plak oncall semata jadi bidan untuk lembu.  Anak muda Malaysia? Gah dengan gejala negatif tak sudah-sudah. Tak pun, berangan nak koje dalam ekon je.

Tiada ulasan: