02 Februari 2013

Wave + Unser = Wa Punya Suker

taip-delete-taip-delete-taip-delete... Apa aku buat nih???

cak! maafkan sayer *nada detective conan*... sayer memang tak dapat janji untuk hupdate blog hari-hari... Tambah-tambah emosi tengah kacau bilau... Taknak la orang datang blog ni asyik baca entri emo jer...


HAHAHA... Gila tak gila aku terpaksa buat muka toya bawak balik motor dengan cara ni... Tak larat aku nak bilang berapa ramai yang hon aku sepanjang highway... Say ''babai UPM'', motor... Hampir 4 tahun berjasa, bagai pipit pulang ke sarang begitu jugak dengan Wave biru aku ni pulang ke kampung halaman...

Sebenarnya bukan semata-mata nak datang UPM pick motor ni je... Ada misi yang perlu diselesaikan... *background music James Bond*

Pernah tak rasa gelisah bila ada benda yang tak kena? Tapi apa yang tak kena tu korang tak sure pun sebenarnya... Kesannya, korang tak tau apa yang patut korang buat... (aku tak tau apa aku merepek ni)

Macam tu la hati aku ni bergejolak semacam bila markah Final Year Project keluar... yela, makhluk FYP ni dah banyak menyusahkan aku setahun lepas... Aku rasa tak berbaloi apa yang aku dah usaha dengan markah yang aku dapat... Tambah pulak bila aku survey member-member punya result semua cantik-cantik...

Bukan soal tak bersyukur dengan result tu, tapi aku rasa semacam... Tak pernah aku rasa macam ni bila result keluar... Walaupun CGPA naik, tapi aku tetap tak puas dengan markah FYP... Lepas big bro bagi tazkirah pasal konsep syukur, terus aku decide shoot ke UPM sengsorang...

Aku pegi bukan nak mintak markah free, tapi aku cuma nak tau apa sebenarnya yang kurang sampai aku dapat gred yang tak memuaskan... Lepas Ketua Jabatan memerangkap penyelaras FYP check, baru lah dia perasan yang markah thesis report aku memang 'pelik' dari student lain untuk part second reader... Tersentap aku bila Prof cakap dengan markah macam ni sepatutnya aku kena repeat buat projek... What the??!! Seryes I tak sanggup uolls!

Semua orang dah sedia maklum siapa lecturer untuk second reader aku dan masing-masing pun dah tau perangai dia macam mana... Tapi yang peliknya aku je yang kena... AKU JER!

Prof pun rasa ada yang tak kena... Hasil professionalism Prof Loh, thesis report aku dapat peluang untuk dinilai oleh third reader yakni lecturer lain...daaannn, Alhamdulillah! Gred A dalam genggaman! Berbaloi aku datang jauh-jauh-sorang-sorang time orang lain tengah syok bercuti...

Aku tak faham, Prof pun tak dapat cari jawapan kenapa second reader thesis evaluate thesis aku macam tu... Padahal aku tak pernah ada masalah pun dengan dia... Mungkin dia punya tahap evaluate lebih tinggi dari lecturer lain tapi, apesal aku je yang kena???

Aku bukan nak doa yang buruk-buruk tapi Allah tu Maha Adil... Bila kita bekerja, tolong la be professional... Jangan sebab nafsu marah, dendam kesumat pada orang lain, yang tak ada kena mengena terkesan sekali... Haih, jenuh dah aku bersangka baik...

Ibnu Umar r.a., berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Barangsiapa yang membantu keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barangsiapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim, maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan Hari Kiamat nanti. Dan barangsiapa menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan menutupi aibnya pada Hari Kiamat." (HR Muslim)

3 ulasan:

Unknown berkata...

waaa gilalah demand motor dia..manje huhu

Siti Nuur Hidayu berkata...

xila dot: memang manja... tersangat manja wave biru nih... XD

ReramaBiru berkata...

fuhh muat tue masuk..hehe alhamdulillah..mungkin ada yang terlepas pandang..semoga perkara tue tak berulang untuk orang lain :)