06 Januari 2011

daging lembu ke daging kerbau tua?

lepas nih akan ada lagi info-info yang best dan tak pernah kita tahu akan aku kongsi.. sebab semester nih aku dah mula fokus belajar bab-bab binatang ternakan yang ada kat Malaysia. so banyak jugak isu-isu panas yang aku rasa patut pengguna tahu.

ranking produk ternakan dalam Malaysia adalah seperti berikut:
1. Poultri: daging dan telur ayam, itik dan spesis2 yang sewaktu dengannya
2. Babi atau bahasa indahnya khinzir
3. Kambing
4. daging dan susu lembu

seperti yang anda-anda lihat ranking kat atas, daging lembu paling sikit dihasilkan. memang cukup-cukup makan. so untuk eksport ke luar negara negara kita tak dapat buat lagi. untuk mencukupkan lagi makanan kat Malaysia, negara kita import daging dari India. sebab dari sana yang paling murah. sebab apa murah? sebab yang murah tuh bukan daging lembu, tapi daging kerbau susu yang dah pencen~
(sumber: pensyarah aku. hehehe)
DSCN1719

so sebelum beli daging, especially kat market yang besar mcm Tesco cek betul-betul. adakah ianya sohih daging lembu? hehehe.. tapi tak kisah la kalau korang memang suka makan daging kerbau pencen.. =)

3 ulasan:

zacky786 berkata...

owh..
p rse die lbh kurang jer kn.. hehe

Shaofie berkata...

jemput join segmen. mudah je.. hehe

http://shaofie.blogspot.com/2011/01/segmen-blog-aku-bukan-privasi-lagi-jom.html

iyou berkata...

zacky: bg penggemar daging, ada beza rasa dagingnya... heee~ =)