28 April 2011

ini dah lebih! apesal libatkan mak bapak pulak ni!

sorang mamat berpakaian kemas dengan tie merah dan beberapa batang pen di tangannya mula menarik perhatianku dengan kata-kata manis.. dengan lemah lembut dan sopan santun aku menolak dengan alasan aku belum solat Zohor.. puas menolak, at last mamat ni ambil alih barang-barang yang aku pegang duduk di 1 meja.. nak tak nak, aku labuhkan diri jugak kat situ...

mamat: bla..bla..bla. belajar Bahasa Inggeris bla..bla..bla.. 60% graduan menganggur.. bla..bla..bla..
------------5 minit berlalu------------
aku: tak pelah bang, saya memang taknak.. saya dah tau pasal product ni...
mamat: bla..bla..bla.. kalau ada degree pun tak cukup.. bla..bla..bla. hidup ni kena berusaha.. bla..bla..bla.. ok sekarang abang nak uji adik punya English Level... 

1 minit berlalu. aku berjaya speaking tapi tak la bagus sangat. so mamat ni tak puas hati... aku dah tolak banyak kali tapi mamat ni berusaha jugak promote.. tanpa sedar senyuman aku dah pudar...

mamat: bla..bla..bla.. sekarang abang nak tanya salah siapa adik tak pandai cakap BI?
aku: tak de salah sapa2 pon...
mamat: salah mak ayah adik sebab kat rumah tak speaking BI!!!
aku: WTF!!!! APEHAL LU BRO LIBATKAN PARENTS GUA? MEMANG PARENTS GUA TAK SPEAKING BI SEBAB PARENTS GUA GUNA LUGHATUL JANNAH KAT RUMAH!

okey, ayat HURUF BESAR di atas cuma terluah dalam hati jer sebab aku masih bersabar.. tapi yang tak boleh bersabar air mata aku.. air mata aku jatuh on da spot! aku menangis sebab aku tengah tahan marah.. mamat ni dah lebih.. aku anggap dia dah hina parents aku....

untuk lu si mamat (tak tau nama),
gua dah cakap gua tak nak dari awal lagi.. gua tolak dengan penuh berhemah, sopan santun.. tapi lu paksa jugak.. takpe la, gua duduk jugak tadah telinga, tapi table talk lu dah lebih sangat, bro.. mintak maaf la gua panggil manager lu tadi.. gua cuma guna hak gua sebagai customer.. gua tau etika table talk.. kalau lu kena buang kerja sebab aduan gua tadi, 2 perkataan je yang gua nak cakap:
PADAN MUKA!!

okey, tak nak guna 'gua-lu' dah.. haih!
buat semua peniaga khususnya direct selling, kalau dah customer tak minat tak payah lah nak memaksa sangat.. serius annoying!! lagi satu, pasal mak bapak jangan la libatkan dalam bisnes.. naseb baik mamat tu buat kat aku, kalau orang lain aku rasa dah makan penampar kot....

9 ulasan:

Max Printworks berkata...

apahal bangang sgt? mak bapak ak x ajaq b.i tp spm A1 jugak..dip 4 flat gak..adoii spesis bangang..sabaq ceq naa sabaq byk2..

suria lekatlekit berkata...

tak semua mak bapak berpeluang belajar mcm yg di beri pd anak2.. dia memang banggang la cakap mcm tu!! satu lagi cara dia memang takkan buat org tertarik tp rasa rimas. Bodoh punya strategi marketing dia

iyou berkata...

memang bangang mamat tuh... seryes aku tahan marah je td smp menitik air mata..

betul tu, kak! tak semua parents dpt can belajar mcm kita skrg.. ayu memang bengang sgt2 dekat direct seller+MLM.. org dia mmg suka paksa-paksa kn?

Loki berkata...

mak ayah ko xajar english xpe. yang pnting mak ayah ko ajar adab sopan! hahaa aku harap dia kena buang kerja

aNiS tHe BumbleBee berkata...

hoh,kalo dia terel sgt hinggelish,asal jadi salesman je?semoga dia kena buang keje.PADAN MUKA!


eh,lupa plak.salam kenal.tersesat kt sini ha..tumpang emo skali.keh3x!

Lya berkata...

aku penah kna jg!!!! GERAM!

Sare berkata...

abin cte kt aku td. kuang ajaq gile mamat nie. da la amk brg ko x mtk kebenaran. takde adab lgsg. mak ayah dia terer sgt ke?

zacky786 berkata...

walawweyh ..~~
men mak bapak plak... kita bako jerr org cmtu .~~

bez.amin berkata...

naseb bek mamat tu x jumpe customer cam aku.
mungkin sesuatu yg mengerikan akan blaku kepada beliau. kuang hajo tul.
haha,sabo ye ayu!