12 April 2011

tutorial tak menjadi: coding HTML dalam entri

dalam draft aku belambak-lambak entri tutorial yang aku tak publish... asal aku publish jer, coding-coding tuh hilang plak.. pernah alami masalah yang sama???
!!AKU ADA JALAN PENYELESAIANNYA!!
okey, macam iklan MLM
tu laa, dulu buang masa kat dalam toilet kan sebab tak nak duk dalam kelas.. kan dah terlepas tips-tips.. errr, ada ke korang amek subjek komputer SPM dulu?? ^^',

buat kengkawan yang baik hati nak kongsi tutorial blog atau dalam bahasa mudahnya tiru macam saya untuk mendapatkan blog chantek, meh sini nak kabor...
code HTML memang TAK LUT dalam 'posting box'. contohnyer, bila korang nak taip <underline> bila publish alih-alih jadi underline pulak... btol kan???

cara yang betul untuk buat entri tutorial senang jer..
step 1: buat rutin yang sama seperti korang menghasilkan entri baru
step 2: taip dulu suma-suma benda nak ditaipkan kecuali 'code HTML'
step 3: bukak laman sesawang ini yer, adik-adik
nanti ada kotak macam nih menjelma
step 4: 'copy paste' code HTML yang korang nak letak dalam entri KEDALAM kotak tuh
step 5: klik ENCODE
step 6: 'copy paste' balik perkataan-perkataan yang terhasil selepas 'encode' ke dalam entri korang tuh.. ce preview! ce preview! dah jadik kan!!! hoyeeee!!!
 lepas ni leh la publish tutorial yang berzaman 'bertapa' dalam draft nuh!!! hahahahahaha

5 ulasan:

Adi Zhaf berkata...

bale neh bale neh..eh silap..bagus neh bagus neh..haha =P

:: Ubah Lagu Jadi Minus One ::

bez.amin berkata...

haha..trimas ayu.ni yg ak makin syg kat ko neh,muahaha!!(boypren ayu sila jgn salah phm) har3

iyou berkata...

adi: mende plak bale.. lebih dari bagus neh.. hahaha

bez amin: syg ko jgk!! hahaha.. no worry leh.. beliau bkn jenis cemburu buta..^^

::CIK LYNN:: berkata...

hahaha...xleh blah komen bzli 2....=p

Zuwairi Aiman berkata...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)